diumenge, de gener 24, 2010

Entrevista a Roger Guillamet Comasolivas per part d'AnimalidadConsciente


Link a l'entrevista: Blog d'Animalidad Consciente de Jesús Gabriel Gutiérrez (Animalidad Compartida)


1.- Presentació


El meu nom és Roger Guillamet Comasolivas (Nick: Xumax ), sóc de Besalú i tinc 25 anys. Vaig treure'm el títol de Disseny Gràfic i Digital a l'Escola Superior de Diseño - ESDI, actualment treballo en el departament de Màrqueting de l'empresa TIC Concatel Vanture Team.


Crec que en Gabriel, al qual agraeixo el fet de pensar en mi per a l'entrevista, estaria d'acord amb mi en el fet que som molt més que la nostra professió i que evidentment la nostra identitat va molt més enllà. Ell té la virtut de la independència (com diria Mandelbrot), és un humanista obert a diferents camps del coneixement i m'atreviria a dir que reforçat per la força còsmica.


Respecte al nostre rol en la societat, per una part crec que hauríem de ser més bons professionals, ser eficients, eficaços... i sobretot aportar valor. A part d'això penso que hauríem d'anar més enllà, tenint en compte les possibilitats i capacitats que tenim, la societat en la qual vivim i les característiques del món actual. No solsament és el fet de ser uns treballadors de valor i flexibles com demana actualment el món laboral (més en la nostra Europa estancada Occidental) sinó també oberts a qualsevol moviment que es produeixi en aquest món globalitzat i canviant.



El projecte Valoo, mostra el teu valor afegit


L'any 2007 vaig realitzar el projecte de xarxa social Valoo.net en el marc del meu Projecte final de Carrera (PFC). Allà plasmava les meves diferents virtuts i inquietuds al mateix temps que realitzava un projecte com marquen els cànons, centrant-me sobretot en l'anàlisi i sense entrar en l'aspecte tècnic i pràctic fins que estiguessin concretades les conclusions preliminars.


La idea era realitzar una arquitectura per a l'anomenat Espai del Coneixement del pensador francès Pierre Lévy (que vaig poder conèixer personalment aquell mateix any després d'una conferència seva a Vic). La base d'aquesta arquitectura era el concepte d'Intel·ligència Col·lectiva que s'incrementa amb les noves tecnologies; som més llestos col·lectivament amb la transmissió de coneixements; a més la intel·ligència col·lectiva pot passar de generació en generació. "Aprofitant la Intel·ligència col·lectiva la humanitat pot desenvolupar-se millor".


La hipòtesi del meu treball era que aquesta arquitectura es podia realitzar sobre les tecnologies actuals però que alhora s'havia de reduir la distància entre persones i màquines. L'objectiu principal es va enfocar que la persona pogués definir les seves identitats en l'entorn i mostrar les seves qualitats, mentre que un dels objectius secundaris era divulgar més els espais de coneixement que s'estaven produint en la web.


Va ser un projecte valorat, positivament encara que per diferents motius, com per exemple la seva magnitud, no va ser possible portar-lo a la practica. En cert sentit va ser una "lluita" per un projecte utòpic, en el qual em vaig trobar col·lisionant amb la realitat, veient les limitacions que hi havia en diferents camps. Considero que el concepte de Valoo és pròxim al de Google Wave (els dos tenen característiques de web 2.0 i 3.0) presentat aquest any a causa que ambdós comparteixen la idea de xarxa social amb treball grupal per aconseguir projectes efectius i de valor. A nivell concret tenen aspectes semblants com és el fet d'utilitzar elements únics (waves a Google Wave i crèdits/objectius a Valoo) per a la millor comunicació dels usuaris, evitant la duplicació de continguts (bàsic en la web semàntica).


El PFC va ser una topada amb la realitat, però precisament jo buscava aquesta idea de ser molt pretensiós i lligar a un tema utòpic per acabar arribant a les diferents limitacions, adquirint d'aquesta forma un valuós coneixement i una important experiència. Independentment de les aplicacions que hi pot haver a Internet, penso que el més important és l'actitud personal de la gent respecte a les accions que volen realitzar (prioritzar acció abans que diversió per exemple).


Més sobre mi


En cert sentit em sento polièdric en estar enfocat en diferents camps: l'esport, el disseny, l'art, les humanitats en general, etc. La meva forma de fer broma (com diria Woody Allen) és moltes vegades dir simplement la veritat... encara que també m'agrada ajudar-me de la meva imaginació per dir algunes bromes que no sé si són divertides però intento que siguin originals. A nivell econòmic tinc mentalitat 2.0, com diria la meva amiga Gina Tost 'Per cert, on es cobra aquest article? Ah, és clar… Sóc de la Generació Jo… ‘, el fet de capitalitzar és molt important però la nostra generació no el pot tenir com a prioritat. Així mateix, personalment em considero reflexiu respecte a mi i al món, també apassionat pel fet artístic, la qualitat i la innovació en general. Sento un profund sentiment català i intento atendre als més pròxims a mi. Considero bona la cultura del treball amb humilitat, penso que sóc obert i en les meves estones lliures m'agrada llegir i escriure, dissenyar, entre d'altres temes principalment els lligats amb les humanitats; al respecte d’inputs que m'hagin arribat (crec bo l'equilibri entre inputs i outputs).


Web: www.rogerguillamet.com/



2. - Preguntes:


En el teu medi ambient, per quina qualitat se't distingeix (quin és el teu valor afegit)?


Potser se'm distingeix per la creativitat i personalment penso que tinc una certa Perspectiva General (Intento tenir una visió del conjunt per a finalment veure-ho tot més definit). Sobretot a nivell de coneixements, però considero que són bàsiques les experiències, a nivell laboral. Per exemple he pogut treballar en una petita fàbrica, en una empresa gran del sector privat o al sector públic. En la vida diària sé que he d'aprendre molt de les altres persones. Relacionat amb la perspectiva general m'agrada especialment el concepte anglosaxó Big Picture. Us regalo aquesta frase d’Alfred North Whitehead que pot servir com a objectiu "Veure el general en el particular i l'etern en el transitori".


Un somni que hagis realitzat


Dedicar-me al que m'agrada i haver-me envoltat de persones de molt valor personal. Ah! I l'any passat vaig poder veure en directe la victòria del ‘Meu Barça’ a Roma!


Un somni pendent de realitzar


Plasmar el meu valor afegit.


Llibres que t'hagin impactat i per què (què et va fer pensar o experimentar)


El Cuarto camino de P.D Ouspensky explica com estudiar-nos (els nostres diferents JO) per detectar idees equivocades. Buscar la consciència màxima (que va més enllà d'estar desperts) fent el correcte i equilibrant els 4 centres. Sobretot és pràctic i seguir la lectura implica estar molt conscienciat.


José Luis Pardo em va ensenyar molt amb el seu Esto no es música. Aquest filòsof de la Universitat Complutense de Madrid va ser el culpable que creés el meu blog PrejuicioFinal. En la seva filosofia propera escriu sobre la nostra cultura, les classes socials... Des de l'explicació que la modernitat qüestiona la presumpta plenitud del passat fins a la il·lusió del platonisme invertit visualitzable en l'emergència de les classes populars.


Humanidad e inhumanidad de Jonathan Glover. Amb ell ens vaig poder coneixer més com a humans, la idea de l'autor és transmetre que en la psicologia humana hi ha una marcada propensió a deixar escapar la crueltat i la matança en massa, aprofitant a més la tecnologia moderna. Sobretot he après a no ser tan innocent amb la humanitat ni encara que estiguem en èpoques de relativa pau com l'actual.


Pel·licules / sèries / obres de teatre que t'hagin impactat i per què


M'agrada El gran Truco pels seus jocs audiovisuals i perquè un dels seus personatges és el gran mite Nikola Tesla, l'inventor del corrent altern i possiblement de molts altres invents revolucionaris que sigui com sigui no han arribat als nostres dies. De ser certes les històries, o potser hauria de dir conspiracions, tindríem per exemple una energia de qualitat absolutament sostenible. Relacionat també amb la nostra Terra, m'agrada molt el documental Baraka dirigit per Ron Fricke, és de les poques pel·licules que puc veure diverses vegades sense cap cansament. Recentment vaig poder veure l'aclamada Avatar en 3D, a part del bon concepte que transmet em va semblar una pel·lícula excel·lent pel que respecta a realització tècnica, l'estètica simplement em va encantar.


Respecte a la meva sèrie 24 hores sense cap tipus de dubtes, penso que porta a la màxima expressió el concepte de sèrie televisiva. A més vull semblar-me a Jack Bauer que sempre fa el que ha de fer.


Recentment vaig anar a veure la fantàstica obra Pagannini que unia música i humor. Em va semblar fantàstic el gag en el qual els músics anaven canviant de cançó segons si estava el director d'orquestra o no. ("Quan el gat no hi és, els ratolins ballen")


Una exposició que t'hagi impactat i per què


M'agraden les obres que expressen sentiment, per exemple pel que respecta a artistes avantguardistes he pogut veure El Grito de Munch o paisatges en el Van Gogh Museum que realment transmeten sentiment. Són interessants els escrits del pintor holandès al seu germà explicant-li com era conscient que la malaltia que patia era mental. Veient a Van Gogh et poses a la seva pell, impregnant-te del seu sentiment, imaginant el seu pensament i l'estat d'ofuscació en el qual es trobava. Em sembla lògic i interessant veure com els dos artistes comentats van mostrar el màxim de si en els seus moments més convulsos.


El temps de les Avantguardes ha passat i ara estem en una època moderna en la qual podem veure obres de múltiples artistes i dissenyadors, per exemple en la xarxa. Un dels meus preferits és Michæl Paukner].




Em fascinen les il·lustracions d'aquest crack que s'anomena Michæl Paukner igual que em fascinen civilitzacions antigues com l'egípcia a causa que per exemple tenien molt més presents els números universals. Es pot comprendre en llibres com La serpiente celeste.



Una referència musical que et faci sentir bé


Les cançons normalment tenen ritme, harmonia, melodia, lletra... particularment el que em mou és la melodia. Això fa que estigui molt pròxim a la música popular sense buscar-li una major transcendència i que sigui amant de singles clàssics de diferents dècades. Cançons com You de Ten Sharp tenen molt valor per a mi. També clàssics com Gilbert O'sullivan o bastants obres de música clàssica. El missatge de "Com si res estés passant" dels Gossos també m'arriba.


Una experiència que t'hagi fet canviar


Aquesta crisi general que ens fa ser més conscients, eficaços i responsables. Crec que hem de ser optimistes, però actius, per despertar la Vella Europa.


Altres punts d'inflexió significatius en la teva trajectòria que desitgis exposar


El final de la carrera universitària crec que va ser clau, després vaig tenir més llibertat i per exemple vaig poder realitzar alguns viatges que tenia en ment. M'he situat millor com a persona i he valorat molt més el temps lliure.


En quin projecte estàs ara?


En breu tinc previst realitzar un Curs Superior de Xarxes Socials amb les perspectives d'ampliar la meva formació en aquest camp des d'un punt de vista empresarial.


Quina ha estat la teva troballa més recent?


Puntualment he pogut comprovar la frase de David Bairt "És Important fer el correcte sabent que és el correcte, perquè si no corres el risc de decepcionar la gent"


Quina ha estat la troballa més important en la teva vida?


Potser el fet de veure que tot queda al final reflectit o plasmat d'alguna manera, és bo tenir-ho en compte. A nivell negatiu podríem explicar-ho amb la frase taxativa “Tot surt a la llum" però prefereixo la positiva a l'estil de "La feina que un fa acabarà reflectint-se positivament en la nostra vida".


També visualitzo la dificultat que tenim les persones per rebre un determinat coneixement fins que no estem preparats psicològicament, necessitant per a això una maduració personal o que ens passi algun tipus d'experiència. Crec que per comprendre hem de tenir la ment activa, i la millor manera d'activar-la és l'experiència.


Descriu una habilitat natural en tu.


"Perspectivitzar", serveix a un mateix i et permet ajudar altres persones.


Descriu una habilitat que hagis adquirit com a conseqüència d'un procés d'aprenentatge.


L'anàlisi d'obres de disseny i Art en general. Trobo interessant saber diferenciar l'art del disseny. Aquest se centra més en la funcionalitat. La meva racionalitat em porta molt al disseny sense renunciar a l'Art. Els dos estan intrínsicament relacionats.


Indica una cosa que necessitis canviar i que estigui a la teva mà fer-ho


Moltes coses, per exemple la gestió del temps i de les prioritats.


També no acumular coses innecessàries, m'agrada la idea de virtualització d'un mateix, tenir moltes coses disponible a la xarxa.


Formula una petició la consecució de la qual necessiti la intervenció o ajuda d'altres persones.


Trobar persones afins per realitzar projectes comuns a nivell d'equip.


Una pregunta que t'agradaria que et fessin (amb la seva resposta)


Quina és la meva frase preferida? "L'oportunitat fa el lladre" (Solucionable sol en part pel control).


Formula un desig


Que el segle XXI comenci en 2010, més humanitat, menys pobresa i control del canvi climàtic. Hauríem de reduir el nostre egoisme, realitzar un cert decreixement per equilibrar l'estat del benestar al món i veure el que és essencial al nostre món per protegir-lo.